ACTA
ASSESSORAMENT – 13-2-13
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Tipus d’actuacions
a fer quan es percep que una pregunta és molt difícil per a l’alumne.
Exemple del problema d’un producte que està a la meitat
de preu amb alumnes de cicle inicial, en
aquest cas aplicat a 1r.
-
- Fer-ho amb euros de debò.
-
- Anar al racó de la botiga i
comprar el paquet d’arròs directament.
- - Fer dibuixos del que s’ha
representat, però sempre després de preguntar-li quina manera poden trobar ells
per explicar-ho.
La idea és que el
mestre vagi extraient la manera de fer les preguntes adequades per tal que els
nens pensin per si mateixos. Si els costa el llenguatge abstracte, podem
utilitzar la manipulació per tal d’arribar progressivament a l’ús del
llenguatge matemàtic.
Tot i així ens
podem trobar alumnes que es perden quan intenten dibuixar-ho, però a d’altres
alumnes els va molt bé, perquè els ajuda a desglossar numèricament per després
arribar a l’operació requerida.
La idea és fer-los
investigadors. Però què fer quan els alumnes igualment no se’n surten? Es debat
el problema de repartir 4 pomes entre vuit nens.
Si no es tenen
pomes es pot fer servir un altre material com plastilina, que sigui fàcil de
dividir, per aprofundir en la visualització de la meitat.
Pel tema gràfiques
amb nombres elevats. Si hi ha alumnes que no ho saben resoldre, els pot ajudar
rebaixar les quantitats. Una altra idea és que es facin la seva pròpia gràfica
(recta numèrica, ajuntant euros un al costat de l’altre...) que busquin la seva
manera de fer-ho.
És important que no
ens avancem. Que el nen trobi maneres de resoldre-ho ell sol. La intervenció
del mestre ha d’anar més a intentar que trobi una manera pròpia que no pas
suggerir-li maneres que ja sabem que poden dur a la solució.
ELEMENTS I GRUPS
Cal diferenciar entre
nombre de grups i nombre d’elements de cada grup. Dividir 144 persones en
viatges de 24 (Dragon Kahn), el 24 és un grup d’elements que agafarem com a
unitat per saber quants viatges ha de fer per portar totes les persones. És bo
en quantitats petites com aquestes, fer-ho manipulativament ja que després en
quantitats grans ja haurà entès com fer-ho. Una bona manera és per exemple posar-se
en parelles i descobrir quantes parelles
(grups de 2) es poden fer amb el total d’alumnes de la classe.
REFLEXIÓ SOBRE EL PROBLEMA
Pot ser interessant
demanar que justifiquin un problema o que expliquin una operació. Podem
adonar-nos del seu raonament lògic.
PROBLEMES D’EDUCACIÓ INFANTIL
En el problema de
les bales, es veu com tots els nens han trobat la manera de dibuixar el
problema correctament, posant la solució (2) directament, però cap ha utilitzat
cap operació escrita per fer-ho. Com ho podem fer?
-
Seqüenciar el que passa en el
problema (quantes en tenia, què ha passat, quantes en tinc) en forma de conte.
-
Dramatitzar la situació.
-
Treballar-ho manipulativament per
traduir-ho a una resta.
-
O, veient que han entès bé el
problema, introduir la resta a partir d’aquí.
Els alumnes de
cicle inicial també poden agafar alguna d’aquestes opcions si els és costós
resoldre problemes.
CLASSIFICACIONS
En els exercicis
proposat veiem que la majoria d’alumnes han classificat els animals en
diferents grups, sense respectar les categories: per exemple, un grup és “volen”
que seria la categoria del desplaçament, i un altre grup és “viuen a la selva”
que és una categoria diferent (hàbitat). Com ho podem fer per trobar
classificacions més precises?
-
Trobar diferències entre dos
animals d’un mateix grup, per tal de trobar més característiques pròpies.
-
Fer classificacions diferents, des
de zero, per tal que descobreixin diferents maneres d’agrupar.
-
Fer que expliquin els grups que
han fet, per tal que s’adonin de característiques que potser no havien pensat
abans.
-
És interessant el concepte d’”intersecció”,
per animals que poden estar en dos grups diferents.
-
Qüestionar el que estan fent i fer
que prevegin els grups abans de dur-lo a terme, pot ajudar a fer una
classificació més reflexiva.
ESTRUCTURACIÓ
Una activitat interessant
per estructurar seqüències és la de descriure accions que s’han fet
conjuntament. Per exemple, el racó de la caseta, on es reparteixen plats,
forquilles, tovallons... es poden menjar ametlles... Després es descriu el
procés i els és més fàcil resoldre el projecte matemàtic: Quantes ametlles
tenia? Quantes n’he menjat? Quantes me n’han quedat?
FEM EL PLÀNOL DE LA CLASSE
FEM EL PLÀNOL DE LA CLASSE
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada